ورود به سایت
عضویت در سایت
تبلیغات در سایت
راهنمای استفاده از سایت
ارتباط با ما
درباره ما
شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 11 آبان 1403
ورود به سایت
مرا بخاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده اید؟
بخش های اصلی
صفحه اصلی
مقالات فارسی
مقالات انگلیسی
اخبار
کارشناسی ارشد
دکترای مدیریت
تست تألیفی و کنکوری
جزوات کنکوری و درسی
صفحه شخصی
آمار سایت
بازدید امروز: 13,540
بازدید دیروز: 37,038
بازدید کل: 156,891,789
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 131
کاربران حاضر: 132
تعداد دریافت: 13
تعداد بازدید: 2084
تجربیات منتخبی از کشورهای موفق در توسعه صادرات
چکیده:
در چند دهه گذشته برخی از کشورهای درحال توسعه به موفقیت های قابل ملاحظه ای در توسعه اقتصادی و تجارت به ویژه صادرات صنعتی دست یافته اند. برای نمونه با وجود آن که وسعت کره جنوبی یک شانزدهم وسعت ایران است، اما صادرات آن بیش از بیست و پنج برابر صادرات غیرنفتی ایران است و نیز بیش از ۹۵ درصد صادرات کره کالای صنعتی و بالای ۳۵ درصد آن، کالای صنعتی با فناوری بالا می باشد. مضافاً این کشور توانسته تولید ناخالص داخلی سرانه را در چهاردهه گذشته به بیش از ۲۰۰ برابر افزایش دهد. حال سئوال این است که چگونه این کشور و کشورهای مشابه توانسته اند به هم چون موفقیت هایی دست یابند. در همین راستا، تجربه منتخبی از کشورها (کره جنوبی، مالزی، ترکیه و هند) در توسعه صادرات در این مقاله بررسی می شود. آنچه که تحت عنوان بسته سیاستی توسعه صادرات در کشورهای مختلف با اولویت های متفاوت جهت تشویق و توسعه صادرات استفاده می شود، مشتمل بر سیاست های تجاری، مالیاتی، گمرکی، ارزی، اعتباری، بیمه، ایجاد مناطق آزاد، جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی، منطقه گرایی و سایر سیاست های پشتیبانی کننده تجارت است. این بسته سیاستی در کشورهای مختلف با اولویت های متفاوت جهت تشویق و توسعه صادرات استفاده می شود، در پی پیاده نمودن زمینه های لازم برای توسعه صادرات شامل : الف- ایجاد انگیزه برای صادرات؛ ب -کاهش هزینه تولید صنعتی برای صادرات، ج - ارتقای قابلیت رقابت بین المللی؛ و د- ایجاد محیط امن برای فعالیت های صادراتی بوده است. برای تحقق هریک از اهداف چهارگانه فوق مجموعه اقداماتی در این کشورها انجام شده است. در مقاله حاضر سعی شده آن اقدامات تحلیل و بررسی شود.
کلید واژه:
بسته سیاستی، سیاست توسعه صادرات، توسعه صادرات، کره جنوبی، مالزی، ترکیه، هند، ایران
نویسنده(گان):
میرعبدا... حسینی، میرقادر حسینی
منبع:
نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع:
بازرگانی و تجارت
دسته:
مقاله مجله
سال انتشار:
1387
تعداد صفحات:
17
قیمت (تومان):
0
بر اساس
شرایط و ضوابط ارسال مقاله
در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل
فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین
مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
دریافت متن کامل
392 KB
.Copyright (©) Modir.ir - All rights reserved