ایران علی رغم داشتن مزیت نسبی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، متأسفانه در مرحله ی صدور و درصحنه ی بین المللی به دلیل ناکارایی عملیات بازاریابی، در مقایسه با کشورهای رقیب، این مزیت را از دست داده است. در مقاله حاضر، ضمن بیان اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی و معرفی استراتژی های مختلف بازرگانی، منافع بازاریابی محصولات کشاورزی را تحلیل نموده و بازارهای صادراتی میوه و تره بار ایران را شناسایی و مورد بررسی قرار داده ایم. همچنین کشورهای صادر کننده ی رقیب ایران در صادرات میوه و تره بار را مشخص نموده و به تجزیه و تحلیل هر یک پرداخته ایم. از جمله پیشنهادات مقاله حاضر در زمینه اتخاذ سیاست صادرات، می توان به شناساندن قوانین و مقررات بازرگانی خارجی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی اشاره نمود. علاوه بر این، کاهش بوروکراسی و ضوابط بازدارنده اداری، گسترش امکانات بازاریابی و تبلیغات، اعطای تسهیلات اعتباری به صادرکنندگان و ایجاد شرکت های حمل و نقل بین المللی، به منظور حمایت از صادرکنندگان توصیه می شود. همچنین توسعه امکانات بسته بندی، به عنوان یک اقدام اصلاحی مهم در فرایند صادرات به شمار می آید.