شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 21 دی 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 30,216
بازدید دیروز: 38,717
بازدید کل: 158,968,840
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 66
کاربران حاضر: 66
بررسی سیاست های تنظیم بازار ایران و مقایسه ای با تجارب کشورهای منتخب (مطالعه موردی مرغ، تخم مرغ، روغن نباتی، قند و شکر)
چکیده:
هر کشوری برای تنظیم و برقراری تعادل بین عرضه، تقاضا و کاهش نوسانات قیمتی به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی (به دلیل فصلی بودن و تبعیت تولید آن ها از شرایط آب و هوایی) اقدام به اتخاذ سیاست هایی جهت تنظیم بازار می نماید. مجموع این سیاست ها در قالب تنظیم بازار قرار می گیرند. هدف اصلی این مقاله شناساندن سیاست های تنظیم بازار، بررسی تجربه کشورها در زمینه تنظیم بازار، بررسی تاریخچه تنظیم بازار در ایران و مطالعه سیاست های تنظیم بازار در چهار کالای اساسی گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن نباتی، قند و شکر می باشد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که دامنه سیاست های تنظیم بازار بسیار گسترده است، اما هر کشوری این سیاست ها را تنها برای یک یا دو قلم کالا که در آن کشور از حساسیت بالایی برخوردارند به اجرا می گذارد. از سوی دیگر، این کشورها از سیاست های متنوعی برای تنظیم بازار آن کالا استفاده نموده اند، در حالی که بررسی تجربه تنظیم بازار در ایران بیانگر آن است که سیاست های تنظیمی برای تعداد زیادی از کالاها بکار رفته اند و از سوی دیگر برای هر کالا از تعدد و تنوع چندانی برخوردار نبوده اند. بنابراین لازم است که کالاهای حساسی که نیاز به سیاست های تنظیمی دارند مشخص شده و سیاست های متنوعی نیز برای تنظیم بازار آن ها اتخاذ گردد.
کلید واژه: سیاست تنظیم بازار، بررسی تطبیقی، ایران، مرغ، تخم مرغ، روغن نباتی، قند و شکر
نویسنده(گان): زورار پرمه
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: تحلیل اقتصادی
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1386
تعداد صفحات: 8
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
 

کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه