ورود به سایت
عضویت در سایت
تبلیغات در سایت
راهنمای استفاده از سایت
ارتباط با ما
درباره ما
شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 02 دی 1403
ورود به سایت
مرا بخاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده اید؟
بخش های اصلی
صفحه اصلی
مقالات فارسی
مقالات انگلیسی
اخبار
کارشناسی ارشد
دکترای مدیریت
تست تألیفی و کنکوری
جزوات کنکوری و درسی
صفحه شخصی
آمار سایت
بازدید امروز: 9,645
بازدید دیروز: 19,661
بازدید کل: 158,500,134
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 79
کاربران حاضر: 80
تعداد دریافت: 5
تعداد بازدید: 2312
بهبود زنجیره عرضه با استفاده از مدل ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی فازی - برنامه ریزی آرمانی مرحله ای موزون (FAHP-WLGP)
چکیده:
با گسترش بکارگیری مفاهیم مدیریت زنجیره عرضه در شرکت ها و افزایش وابستگی شرکت ها به عرضه کنندگان، مسأله خرید و انتخاب عرضه کنندگان به یک موضوع اساسی در مسایل سازمان تبدیل شده است. از سوی دیگر از آنجایی که بخش خرید در هر شرکتی به عنوان یکی از بخش های تأثیرگذار بر سودآوری شرکت درنظر گرفته شده و تأثیر بسزایی بر عملکرد استراتژیک شرکت دارد، لذا در این مقاله بر یکی از مهم ترین وظایف بخش خرید یعنی انتخاب عرضه کنندگان تمرکز نموده ایم. یکی از مهم ترین ویژگی های این تحقیق که آن را از موارد مشابه متمایز می سازد، توجه به ویژگی های خاص محصولات در فرایند خرید و انتخاب عرضه کنندگان می باشد. از آنجایی که هرکدام از اقلام خرید دارای یژگی های منحصر به خود می باشد، لذا بایستی این ویژگی ها در تصمیم خرید دخالت داده شوند. در این راستا کالاها بر اساس دو عامل ریسک عرضه و اهمیت استراتژیک به چهار گروه کلی تقسیم شده اند. سپس با توجه به مشخصه های هر گروه کالا، معیارهای اصلی انتخاب برای آن گروه از طریق نظرات کارشناسان تعیین شده و با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی وزن دهی شده اند. برای انتخاب معیارهای اصلی از لیست اولیه معیارها که از مطالعات جامع کتابخانه ای و با توجه به مفاهیم زنجیره عرضه انتخاب شده اند، استفاده می گردد. درنهایت برای هر گروه کالا با توجه به معیارهای تعیین شده و با استفاده از تکنیک برنامه ریزی آرمانی مرحله ای موزون مدلی ارایه شده است. مدل نهایی WLGP-FAHP میزان بهینه خرید ازهر عرضه کننده را به منظور کاهش انحرافات از آرمان های مربوطه تعیین خواهد کرد. بکارگیری مدل ذکر شده برای انتخاب عرضه کنندگان در شرکت علاوه بر دستیابی به اهداف معمول خرید موجب انتخاب عرضه کنندگانی خواهد شد که باعث بهبود عملکرد زنجیره عرضه شرکت خواهد شد. در نهایت مدل ارائه شده برای یکی از اقلام خرید در شرکت پارس الکتریک به کارگرفته شده و پس از استخراج داده های موردنیاز، میزان بهینه خرید از هر عرضه کننده به منظور دستیابی به اهداف موردنظر تعیین گردیده است.
کلید واژه:
تحلیل سلسله مراتبی فازی، برنامه ریزی آرمانی مرحله ای موزون، بهبود زنجیره عرضه، WLGP، FAHP
نویسنده(گان):
محمد ناطق
منبع:
نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع:
لجستیک
دسته:
مقاله مجله
سال انتشار:
1386
تعداد صفحات:
12
قیمت (تومان):
0
بر اساس
شرایط و ضوابط ارسال مقاله
در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل
فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین
مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
دریافت متن کامل
520 KB
.Copyright (©) Modir.ir - All rights reserved