شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
سه شنبه 01 خرداد 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 24,419
بازدید دیروز: 27,238
بازدید کل: 152,353,726
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 278
کاربران حاضر: 278
نظریه تصویر و کاربرد آن در تصمیم گیری فردی و سازمانی
چکیده:
اندکی تامل در زندگی فردی و فعالیت های سازمانی نشان می دهد که تصمیم گیری جزئی جدایی ناپذیر و عنصر حیاتی آن است. صاحب نظران تصمیم گیری، برای تبیین چیستی، چرایی و چگونگی این پدیدۀ مهم در سطح فردی و سازمانی تلاش های زیادی کرده اند. حاصل این تلاش ها، رویکردهای توصیفی و تجویزی است که تصمیم گیری را از دو دیدگاه متفاوت تبیین می کنند؛ یکی از نظریه هایی که در اواسط دهۀ 1980م. در قالب رویکرد توصیفی، شمایی و مبتنی بر اصول طبیعی، سایر الگوها و نظریه های رویکرد تجویزی را به چالش کشید، «نظریۀ تصویر» بود. نظریۀ تصویر تلاشی در جهت تبیین چگونگی تصمیم گیری واقعی افراد است. نظریۀ تصویر، تصمیم گیرنده را دارای تصویرهایی از خود، وضعیت گذشته، حال و آینده اش می داند. نحوۀ شکل گیری این تصاویر و چگونگی تغییرات آن ها و نیز روابط متقابل و درونی میان این تصاویر، پایه های اصلی تصمیم گیری را در سطح فردی و سازمانی شکل می دهند. نظریۀ تصویر، تصمیم گیری را حاصل چگونگی ساخت، ترکیب، انسجام و هماهنگی میان «تصویر از خود»، «تصویر فرافکن»، «تصویر طرح ریزی شده» و «تصویر اقدام» می داند.
کلید واژه: تصویر، نظریۀ تصویر، تصمیم گیری فردی و سازمانی
نویسنده(گان): علی رضاییان، اسدالله گنجعلی، محمدرضا کریمی
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: تصمیم گیری
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1386
تعداد صفحات: 27
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.