شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 03 دی 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 4,076
بازدید دیروز: 19,789
بازدید کل: 158,514,354
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 127
کاربران حاضر: 127
مروری بر مفاهیم و مکاتب مدیریت زنجیره عرضه در مقابل مفهوم لجستیک
چکیده:
با مرور منابع مطالعاتی موجود در زمینه مدیریت زنجیره عرضه می توان مشاهده نمود که پژوهشگران بسیاری از زوایای مختلف تحقیقاتی نظیر لجستیک، حمل و نقل، استراتژی، بازاریابی، رفتار سازمانی، اقتصاد و غیره آن را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داده اند. با این وجود هر دو گروه مدیران و محققان دچار ابهامات فراوانی در این زمینه هستند، چرا که زیر چتر این مفهوم مباحث زیادی وجود دارد . در این مقاله مفهوم مدیریت زنجیره عرضه مورد مطالعه قرار گرفته و آن را با مفهوم لجستیک مقایسه می نماییم. در برخی مطالعات اشاره شده است که در رابطه با مدیریت زنجیره عرضه، یک تعریف رایج و مورد قبول همگان وجود ندارد . بدنبال بررسی علت این مسئله می توان به وجود مکاتب گوناگون و نیز وجود دو دیدگاه اروپای قار ه ای و دیدگاه آمریکایی در این زمینه اشاره نمود که هر کدام از آنها برداشت های متفاوتی را نسبت به مفهوم مدیریت زنجیره عرضه(و در مقابل آن مفهوم لجستیک ) داشته اند. از این رو در این مقاله سعی شده تا علاوه بر مرور اجمالی مکاتب مورد نظر، دو دیدگاه مطرح در زمینه لجستیک نیز مورد بررسی قرار گیرد . در ادامه چنین بیان می شود که در واقع خاستگاه هر دو مفهوم، حوزه اولیه و اصلی لجستیک بوده و اینکه ذاتا با یکدیگر تفاوتی ندارند . بلکه تفاوت موجود میان آنها ناشی از تفاوت برداشت هایی است که نسبت به آنها صورت گرفته است.
کلید واژه: مدیریت زنجیره عرضه، لجستیک، مکاتب
نویسنده(گان): فرشید محمد نژاد، مجتبی هدایتی نیا
منبع: دومین سمینار لجستیک
موضوع: لجستیک
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 13
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
 

کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه