شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 2,787
بازدید دیروز: 19,379
بازدید کل: 151,856,331
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 53
کاربران حاضر: 53
نقش دانش مدیریت پروژه در اقتصاد خوشه ای
چکیده:
در این مقاله، در ابتدا اقتصاد خوشه ای تجزیه وتحلیل شده است. اقتصاد خوشه ای ترتیبی از ارتباطات اجزای مختلف، در راستای هدفی واحد در بخش های اقتصادی است. بخش های اقتصادی از طریق محرکهای قانونی و یا اقتصادی، لکوموتیوهای اقتصادی را براه می اندازند، این لکوموتیوها جذابیت های زیادی را برای بخش اقتصادی با خود به ارمغان می آورند. پیمانکاران عمومی از طریق عقد قراردادهای اصلی، تحقق اهداف تعیین شده را تضمین کرده و با شکستن پروژه های اصلی به زیر پروژه ها، سازمانهای کوچک و متوسط را برای انجام آن زیر پروژه ها به خدمت می گیرند، واحد های کوچک و متوسط در سایه حمایت مراکز توسعه کسب و کار های کوچک، از اطلاعات، نیروی انسانی و منابع کافی برای اجرای این پروژه ها برخوردار می گردند و این در حالیست که سازمانهای غیر دولتی به صورت فعال، زیر ساخت های لازم را برای توسعه کسب وکارهای کوچک فراهم می آورند. اما خوشه های صنعتی نیر به همین شکل، ساختاری از تامین و تدارک کالا و خدمات را برای تولید محصولات مختلف، ایجاد می نمایند، خوشه های صنعتی نیز ترتیبی از تامین و تدارک کالا هستند که سازمانها را قادر به استفاده از بهترین کالا و بهترین کالاهای نیمساخته می نماید. خوشه های صنعتی امکان تولید بدون کارخانه و افزایش سرمایه گذاری صنعتی و اشتغال را نوید می دهند. آنچه که در اقتصاد خوشه ای ملاحظه می شود، تعداد نامتناهی پروژه در هم تنیده شده ایست که در کنار اجرای همزمان و یا متوالی با یکدیگر، اهداف بخش اقتصادی و در نهایت جامعه را تضمین می نمایند. از آنجا که مشکلات زیر ساختاری همواره اخذ نتایج تحقق و پیاده سازی مفاهیمِ این گونه را تهدید می کنند، اتخاذ شیوه و روشی مناسب در تحقق و ترویج، اجتناب ناپذیر می نماید. از ویژگیهای این راه حل، می توان به اجرایی بودن در کنار فلسفه قابل اتکاء آن، اشاره کرد. این راه حل باید هم زمان، هم از قابلیت اجرایی بالا برخوردار بوده و هم مسائل مربوط به پارادایم مورد نظر سازمان را با فلسفه ای روشن حمایت کند. اقتصاد خوشه ای و خوشه های صنعتی طبیعت اجتناب ناپذیر داد و ستدهای کسب و کاری در آینده خواهند بود، اما براستی زیر ساختارهای لازم برای تحقق این شیوه چیست؟، در پاسخ باید گفت صرفنظر از زیرساختارهای حقوقی و قانونی، قابلیت اجرای این شیوه کسب و کار، منوط به تمهید دو شرط اساسی است. اولین تمهید، زیر ساختارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و دومین تمهید نیز نهادینه شدن دانش مدیریت پروژه در ادبیات کسب و کار و توسعه است. زیرا پیاده سازی اقتصاد خوشه ای و خوشه های صنعتی، از طریق انبوهی از پروژه های مختلف انجام می گردد و از این رو نیاز بسیاری به بستر سازی برای استفاده از ابزار مناسب مدیریت پروژه ها وجود دارد. مناسب ترین ابزاری که از هر جهت پاسخگوی نیازها می باشد، استاندارد سازی این پروژه های در هم تنیده شده به شیوه استاندارد دانش مدیریت پروژه است. کیفیاتی که دانش مدیریت پروژه ارائه می نماید، به روشنی پاسخ به نیازهاییست که تحقق و ترویج اقتصاد خوشه ای بدان نیازمندیم.
کلید واژه: اقتصاد خوشه ای، لکوموتیو اقتصادی، پیمانکار عمومی، کسب و کار کوچک و متوسط، مراکز توسعه کسب وکارهای کوچک و سازمانهای غیر دولتی.
نویسنده(گان): آرش قشمی
منبع: دومین کنفرانس مدیریت پروژه
موضوع: مدیریت پروژه
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 17
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.