ورود به سایت
عضویت در سایت
تبلیغات در سایت
راهنمای استفاده از سایت
ارتباط با ما
درباره ما
شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 21 دی 1403
ورود به سایت
مرا بخاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده اید؟
بخش های اصلی
صفحه اصلی
مقالات فارسی
مقالات انگلیسی
اخبار
کارشناسی ارشد
دکترای مدیریت
تست تألیفی و کنکوری
جزوات کنکوری و درسی
صفحه شخصی
آمار سایت
بازدید امروز: 6,858
بازدید دیروز: 30,405
بازدید کل: 158,975,887
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 58
کاربران حاضر: 58
تعداد دریافت: 44
تعداد بازدید: 4285
فرهنگ سازمانهای ایرانی
چکیده:
در میان مطالعات میان فرهنگی منتشر شده، کار هافستدکه شامل ارائه یک سیستم ارزشی پنج بعدی است و توسط آن نقشه فرهنگی جهان در قالب مقایسه فرهنگی53 کشوریا منطقه ترسیم شده است، یکی از جامعترین تحقیقات در نوع خود است و بیشترین ریفرنسهای جهانی را به خود اختصاص داده است. البته استفاده از نتایج این تحقیق میبایست با توجه به نقاط ضعف و قوت آن انجام گیرد. این مقاله بر آن است تا اشکالات تفسیر ارزش های کاری (work-related values) سازمان های ایرانی را با استفاده از نتایج تحقیق هافستد مرور نماید. این مشکلات کمابیش در رابطه با تفسیر فرهنگ کاری کشورهای دیگری نیز که مانند ایران دارای فرهنگ های ملی چندلایه هستند صادق می باشند.مهمترین اشکالات تحقیق هافستد که کاربرد آن را محدود می سازند عبارتند از: ارائه یک تصویر مقطعی از فرهنگ، تعمیم فرهنگ کاری حاکم در آی بی ام(IBM) مستقر در هر کشور به کلیه سازمان های آن کشور، نداشتن خصوصیت پیش بینی کنندگی و صرفا توصیفی بودن نتایج.در مقاله حاضر نویسنده بر آن است تا با ارائه مدلی سه بعدی و ارائه تصویری پویا از فرهنگ سازمانهای ایرانی راه حلی برای مشکلات مطرح شده در بالا ارائه دهد. مدل مذکور مشخصه های سه لایه فرهنگ ایرانی - فرهنگ ملی، فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی- را بر پایه پنج بعد فرهنگی ارائه شده توسط هافستد نشان می دهد و تفسیری پویا از فرهنگ سازمانی و ارزشهای کاری در سازمان های ایرانی عرضه می کند. این مدل دارای پویایی زمانی و مکانی است. به این ترتیب این مدل قادر است تا فرهنگ سازمانی سازمانهای متفاوت(همچنین اشخاص) را در زمانهای مختلف تفسیر و حتی پیش بینی نماید بدون آن که به دام تعمیم کلیشه ای بیفتد.
کلید واژه:
فرهنگ سازمانی، فرهنگ ملی، فرهنگ غرب، فرهنگ اسلامی
نویسنده(گان):
فریبا لطیفی
منبع:
سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع:
رفتار سازمانی
دسته:
مقاله کنفرانس
سال انتشار:
1384
تعداد صفحات:
17
قیمت (تومان):
0
بر اساس
شرایط و ضوابط ارسال مقاله
در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل
فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین
مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
دریافت متن کامل
325 KB
.Copyright (©) Modir.ir - All rights reserved