مصاحبه سایت مدیر با محمدرضا محتاط رتبه 16 کنکور کارشناسی ارشد سال 1396 رشته مدیریت فناوری اطلاعات
ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه و معدل موثر خود را بیان کنید.
با عرض سلام و آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان کنکور ارشد رشته مدیریت
بنده محمدرضا محتاط هستم. در کنکور ارشد مدیریت،رتبههای زیر را در گرایشهای مختلف کسب نمودهام:
رتبه 4 مدیریت صنعتی
رتبه 10 مدیریت تکنولوژی
رتبه 16 مدیریت فناوری اطلاعات
*زبان: 1.1-%
*اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: 20%
*ریاضی و آمار: 60%
*تئوریهای مدیریت: 68.89%
*اقتصاد خرد و کلان:43.86%
*تحقیق در عملیات: 22.22%
*مدیریت تولید: 46.67%
*بازاریابی: 24.44%
رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلیفارغالتحصیلشدهاید؟ آیا در حین مطالعه برای کنکور شاغل یا دانشجو بودید؟
رشته تحصیلی بنده در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه علم و صنعت با معدل 13.50 بوده است. در مدتزمان مطالعه برای کنکور هم بهصورت تماموقت شاغل بودهام.
از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و بهطور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟
از اواخر مهر و اوایل آبان مطالعه اولیه دروس کنکور را با میانگین روزی 3 ساعت آغاز کردم و در ماههای آخر به میانگین 7الی 9 ساعت رسید.
کدام دانشگاهها و گرایشها را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهعنوانانتخابهای اول خود انتخاب کردهاید؟
مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران گرایش سیستمهای اطلاعاتی
مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران گرایش تجارت الکترونیک
منابع پیشنهادی شما (کتب، جزوات کلاسی و ...) در هر یک از دروس کدامها هستند و در هر درس چه توصیههای خاصی به داوطلبان دارید؟
*تئوری مدیریت: منبع اصلی درس تئوری مدیریت بنده کتاب تئوریهای مدیریت آقای سیدجوادین بود. یکی از مزیتهای اصلی این کتاب گردآوری اکثر نکات مهم کتابهای آقایان رضائیان، الوانی، مقیمی و... در یک کتاب میباشد. البته با توجه به حجم بالای کتاب دانشجویان میبایست وقت مکفی را به آن اختصاص دهند. از دیگر منابع مورد استفاده بنده جزوههای آقای پورشفیع از کتاب آقای مقیمی و رضائیان و تستهای پیشبینی ایشان بود.
روش مطالعه بنده در درس تئوری مدیریت بدینصورت بود که در مدتزمان مطالعه تمامی نکات مهم کتاب آقای سیدجوادین با استفاده از یک نرمافزار Mind Map به یک فایل کامپیوتری قابل جستجو تبدیل گردید که تمامی نکات مهم کتاب ایشان در آن خلاصه گردید و در هفتههای پایانی به کنکور تنهاMind Map ایجادشده بهصورت مداوم و روزانه دوره گردید.
*ریاضی و آمار:
برای درس ریاضی بنده در کلاس ریاضی جناب دکتر یگانه شرکت کردم . در جزوه ایشان برخلاف سایرجزوهها و کتابهای ریاضی موجود تمامی محتواها پوشش داده نمیشود و تمرکز بر سؤالات و بخشهای مهم و پرتکرار کنکورهای اخیرمیباشد که این امر سبب تمرکز بر تستهای مهم و افزایش بهرهوری در فرایندهای تستزنی گردید.
در درس آمار توصیه بهتمامی داوطلبان این هست که هرگز این درس را از مطالعه حذف نکنند(البته فصل آنالیز و احتمال جز بخش هایی است که توصیه می کنم حذف کنید و تمرکز را بر سایر فصل های این درس بگذارید). آمار جز درسهای سادهای میباشد که با یادگیری و تسلط بر تستهای 10 سال اخیر کنکور میتوانید درصد خوبی را از آن کسب کنید. تستهای پیشبینی آقای طورانی هم کمک بسیار زیادی به بنده در یک ماه آخر کنکور هم ازلحاظ یادگیری هم ازلحاظ دوره مباحث مختلف آمار کرد.
*زبان: در درس زبان به دلیل عدم گذاشتن وقت کافی نتوانستم درصد خوبی را کسب کنم اما به افرادی که علاقهمند به مطالعه زبان و گرفتن درصد خوب از این درس هستند توصیه میکنم که بر روی درس زبان میبایست یک سرمایهگذاری بلندمدت در کنکور کنید و توقع دستیابی به درصد خوب پس از 3 الی 4 ماه بدون پشتوانه قوی زبان کاری سخت هست. برای لغات توصیه به مطالعه 504 واژه و 1100 واژه، درک مطلب کتاب آقای ناصر زاده و گرامر دورهها و جزوههای آقای حمیدفرید را توصیه میکنم.
*مدیریت تولید: درس مدیریت تولیدبهگونهای میباشد که دانشجویان میتوانند با تمرکز بر حدود 15 سرفصل محاسباتی ایندرس که کاملاًبهصورت روتین در کنکورهای هرسال مطرح میگردد به درصدی در حدود 50 الی 60 درصد برسند و مابقی 40 تا 50 درصد نیز نیازمند مطالعه بخشهای تئوری منابع مختلف درس مدیریت تولید در کنکور میباشد. شرکت در کلاس نکته و تست دوروزه جناب دکتر یگانه و زدن تستهای 10 سال اخیر کنکور بعد این کلاس سبب دستیابی به درصدی در حدود 50 درصد از مباحث محاسباتی این درس برای بنده شد.
*اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: درس مدیریت اسلامی در یکی دو سال اخیر یکی از پرحاشیه ترین درسهای کنکور میباشد که برخلاف سالهای 93 و 94 امکان گرفتن درصد بالاکمی دشوار هست. دو کتاب اصلی اسلام کتابهای آقایان مقیمی و پورعزت میباشد که هر دو از منابعی میباشند که توصیه میکنم علاقهمندان به درصد بالا در این درس باید مطالعه کنند. خلاصهنویسی در این درس نیز همانند درس تئوری مدیریت به دلیل گستردگی مطالب توصیه میشود. در این درس به دلیل کم بودن تستهای کنکور ارشد توصیه میکنم دانشجویان تستهای آزمون دکتری درس مدیریت اسلام چند سال اخیر را نیز مطالعه کنند.
*اقتصاد خرد و کلان:
درس اقتصاد خرد و کلان همانند درس آمار و... جز یکی از درسهای میباشد که اگر به تستهای 10 سال اخیر آن در کنکور ارشد مسلط باشید دستیابی به یک درصد خوب دور از انتظار نیست. برای این درس بنده از کتابهای آقای نظری و کلاس آقای معیر استفاده کردم.
*تحقیق در عملیات: درس تحقیق در عملیات یکی از درسهای بسیار مهم برای دانشجویان گرایشهای مدیریت صنعتی، مدیریت فناوری اطلاعات و.... میباشد و هرگز به توصیه کنار گذاشتن کامل این درس نمیکنم. درس تحقیق در عملیات جز درسهایی میباشد که تنوع تستی زیادی در آن وجود دارد و نیاز هست تا دانشجویان تستهای زیادی را ببینند و با تنوع آن آشنا بشوند تا بتوانند بیشترین بهرهوری ر ا در این درس داشته باشند. برای دانشجویانی که نمیخواهند درگیر پیچیدگیهای محاسباتی این درس شوند توصیه میکنم تنها بخشOR3 شامل مباحت حملونقل، مدلهای صفرویک، مدل شبکه، مدل تخصیص و... را مطالعه کنند که دستیابی به یک درصد در حدود 20 الی 30 درصد از آن کار سختی نیست. بنده جهت مطالعه این درس از کتاب و کلاسهای جناب یگانه استفاده کردم.
*بازاریابی: درس بازاریابی همانند درس مدیریت اسلام با اضافه شدن منابع متعدد در یکی دو سال اخیر سبب پیچیده شدن آن گردیده است و گرفتن درصد بالا همانند سالهایی گذشته تنها بامطالعه تستهای 20 سال اخیر دیگر امکانپذیر نیست. جهت دانشجویان گرایش بازاریابی توصیه به مطالعه کتاب چاپ آخر آقای مناجاتی به همراه کتاب آقای میسینگهام میباشد. شکل ها و ماتریس های موجود در فصول مختلف کتاب های منبع بالا را جدی بگیرد و هفته قبل از آزمون نهایی توصیه می کنم یکبار تمامی شکل ها و ماتریس های مهم را دوره کنید.
بهطورکلی چه توصیههایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟
1. اعتمادبهنفس و آمادگی ذهنی دانشجو در مدتزمان مطالعه تا سر جلسه کنکور یکی از مهمترین فاکتورها در موفقیت خواهد بود. لذا اگر برای سال اول هست که میخواهید در کنکور ارشد شرکت کنیدیا سال دوم هستیدبرای یکبار تمامی اهداف و خواستههای ایده آل خودتان رو بر روی یک کاغذ بنویسید و جایی بگذارید که همیشه به آن توجه کنید. خواستههایی مانند رتبه، دانشگاه یا رشته قبولی سال بعد و....
2. کنکور یک ماراتن هست و در این ماراتن قرار نیست تمام ساعات را مشغول مطالعه درسها باشید. برای خودتان تفریحات و سرگرمیهای متنوع داشته باشید.
3. شرکت در آزمون آزمایشی یکی از فاکتورهای مهم جهت ارزیابی خودتان میباشد منتهی هدف اصلی نیست. در رشته مدیریت موسسههای مختلفی آزمونهای آزمایشی را برگزار میکنند و توصیه میکنم به یک موسسه اعتماد کنید و تا آخر در آزمونهای آزمایشی آن شرکت کنید. در روزهای آزمون آزمایشی کاملاًبر اساس شرایط کنکور شرکت کنید. آزمونهای جامع را بیشتر اهمیت دهید ولی اگر با شرکت در آزمون جامع ممکن هست روحیه خود را از دست بدهید توصیه میکنم در آن آزمون شرکت نکنید.
4. مدتزمان عید یکی از زمانهای فوقالعاده جهت گذشتن از رقبا میباشد. خیلی از داوطلبان در مدتزمان عید کارایی و بهرهوری مناسبی ندارند و اگر بهصورت مستمر و در حدود 8 الی 10 ساعت در آن ایام مطالعه کنید قطعاًتأثیر آن را در اولین آزمون جامع بعد از عید خواهید دید. البته روز اول و 13 فروردین را توصیه میکنم با خانواده باشید و از تفریح لذت ببرید. بنده در مدتزمان عید به جمعبندی دروس و خلاصهسازی نهایی از تمامی درسها استفاده کردم.
5. در برخی از دروس که مشکلدارید توصیه میکنم بهصورت گروهی مطالعه کنید و در هر درس آن نفری که مسلطتر هست مباحث را به سایر افراد آموزش دهد.
6. اهمیت تستهای کنکور سال قبل را جدی بگیرید. اگر به تستهای 10 سال اخیر همه درسهای گرایش خودتان مسلط باشید کسب رتبه زیر 100 دور ازدسترس نیست. ماه آخر مانده به کنکور فرصت مناسبی جهت تحلیل تستهای کنکورهای سال قبل بهصورت تجمیعی میباشد. هر دو روز یکبار از خودتان یک سال کنکور را آزمون بگیرد و تمامی سؤالات را تحلیل و بررسی نمایید. جهت درسهایی مانند تئوری مدیریت و بازاریابی توصیه میکنم که برای دستیابی به اعتمادبهنفس بیشتر در یک نیم روز تمامی تستهای 20 سال اخیر کنکور را پشت سرهم بزنید. اگر تستی را مشکل داشتید یا نکته مهمی در آن بود در یک جزوه یادداشت نمایید و دریکی دو روز مانده به کنکور دوره مجدد آن تستهای نکته دار بسیار حائز اهمیت میباشد.
رتبه برتر شدن در کنکور خیلی دور از دسترس نیست و باکمی تلاش قطعاً نهتنها قابلدسترس هست بلکه نزدیکتر از آنی هست که حس میکنید.
موفق و مؤید باشید.