شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 31 فروردین 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 16,946
بازدید دیروز: 14,379
بازدید کل: 151,560,774
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 77
کاربران حاضر: 77

معرفی رشته مربیگری کسب و کار
 

تعریف رشته:
هدف اصلی از طراحی و معرفی این رشته، پرورش شایستگی های لازم در افراد برای ایفای نقش های مربی گری در ایجاد کسب و کارهای نوپا و توسعه کسب و کارها می باشد.
مربی کسب و کار به فردی گفته می شود که از شایستگی های لازم برای برقراری ارتباط مبتنی بر اعتماد با علاقمندان به ایجاد کسب و کارهای نوپا، یا مالکان و مدیران کسب و کارهای متداول برخوردار است و از این طریق تلاش می کند شایستگی های لازم را برای ایجاد و یا توسعه کسب و کارها در آنها ایجاد یا تقویت کند. به بیانی دیگر در مربیگری کسب و کار تلاش می شود یادگیری شاگردان از طریق انجام فعالیت های عملی و اجرائی و در جریان کار تقویت گردد.
مربیگری کسب و کار به فرایند شناسائی و بکارگیری مجموعه اصول، نظریه ها و تکنیک های لازم برای تسهیل تغییر و یادگیری عملی در شاگردان کسب و کارها شامل: علاقه مندان به ایجاد کسب و کار نوپا، مالکان و مدیران کسب و کارهای نوپا، کوچک، متوسط و بزرگ اشاره دارد.
رشته مربیگری کسب و کار: این رشته ایجاد و یا تقویت تمامی الگوها، نظریه ها و شایستگی های لازم جهت ایفای نقش ها و حرفه مربی کسب و کار را پوشش می دهد تا مربیان کسب و کار بتوانند با بکارگیری آن ها بنیان گذاران، مالکان و مدیران کسب و کارها را آماده راهبری مؤثر شرکت ها و واحدهای خود نمایند.
 
اهداف رشته:

نقش و توانائی های دانش آموختگان این دوره بر اساس اهداف اصلی و فرعی به شرح زیر ارائه می شود:
الف) هدف اصلی دوره:
پرورش شایستگی های لازم در افراد علاقه مند به ایفای نقش ها یا حرفه مربی گری در کسب و کارهای نوپا و یا کسب و کارهای بزرگ
ب) اهداف فرعی دوره:
1) توسعه شایستگی های برقراری روابط حرفه ای، ارزیابی شایستگی های علاقه مندان به ایجاد کسب و کار نوپا، مالکان و مدیران کسب و کارهای نوپا و بزرگ
2) توسعه شایستگی های تسهیل گری و رویاروئی موثر برای کمک به ایجاد یا تقویت یادگیری های لازم در علاقه مندان به ایجاد کسب و کارهای نوپا، مالکان و مدیران کسب و کارهای نوپا و بزرگ.
3) توسعه شایستگی هدایت تغییرات و دگرگونی در ششایستگی های موردنیاز علاقه مندان به ایجاد کسب و کار نوپا، مالکان و مدیران کسب و کارهای نوپا و بزرگ.
4) پرورش شایستگی های ارائه خدمات آموزشی در زمینه ایجاد و رشد کسب و کارها.


دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته مربیگری کسب و کار

دروس جبرانی

1-مبانی کارآفرینی ، 2-روان شناسی یادگیری، 3-اصول حسابداری

 

دروس پایه

1-ایده پردازی و فرصت یابی ، 2- اصول و نظریه های مربیگری کسب و کار ، 3-نوآوری: طراحی و تجاری سازی محصول جدید، 4-تدوین طرح و مدل کسب و کار، 5-بازاریابی در کسب و کارهای کوچک، 6-فقه و حقوق کسب و کار ، 7-کارآموزی1 (مربیگری ایجاد کسب و کار،، 8-کارآموزی2 (مربیگری مدیریتی)

دروس اختیاری

1-تامین مالی کسب و کارهای کوچک، 2-تحلیل محیط کسب و کار ایران، 3-تئوری های کارآفرینی، 4-تدوین و اجرای استراتژی کارآفرینانه، 5-روان شناسی مربیگری کسب و کار، 6-شناخت شاگرد، 7-روش های تسهیل یادگیری و تغییر شاگردان، 8-ملاحظات پیاده سازی برنامه توسعه فردی (PDP)، 9-تجربه نگاری تاملی رویدادهای مربیگری، 10-طراحی و پیاده سازی فرایند مربیگری ، 11-یکپارچه سازی مربی گری با فرایندهای کسب و کار، 12-آزمایشگاه مربیگری، 13-اخلاق و آداب استادی-شاگردی در فرهنگ اسلامی-ایرانی، 14-رهبری تیم های کارآفرینانه، 15-مدیریت منابع انسانی در سازمان های کوچک و متوسط، 16-روش تحقیق کیفی در کسب و کار، 17- کارافرینی در بستر تکنولوژی اطلاعات، 18-سیاست گذاری کارآفرینی: نظریه ها و تجارب

 

توضیح: دانشجویان موظف به انتخاب شش درس از جدول درس های اختیاری می باشند.