سازمانهابرای موفقیت در آینده نیازبه درکب یشتری ازنیازهای مشتری خواهند داشت. بنابراین اهمیت ارتباط با مشتری بسیار مهمتر از هر چیز دیگری خواهد شد. مدیریت ارتباط با مشتری، فرآیند اکتساب،حفظ و افزایش تعداد مشتریان سودآور می باشد. انواع مختلف مدیریت ارتباط بامشتری شامل به دست آوردن مشتریان ازدست رفته، ایجاد وفاداری بین مشتریان موجود، فروش درطول و عرض خدمات به مشتریان و جستجوی مشتریان جدید می باشد.٥ عنصر استراتژی، تعریف بخش، فناوری، فرآیند و سازمان برای پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری مورد نیاز است.امروزه استفاده از کامپیوتر، شبکه های اینترنتی و اینترانتی، مرکز ارتباط چند رسانه ای، انبارهای داده، ابزارهای داده کاری و ... باعث تاثیر زیادی در مدیریت ارتباط با مشتری در نتیجه سرمایه گذاری فراوان شرکتها در آن شده است.